Eilen oli hieno päivä. Pääsin hasan & partners groupin edustajana isännöimään Kaaoksesta kasvuun -tilaisuuden round table -keskustelua, jossa pohdittiin, miten suomalaiset yritykset voisivat kasvaa ja kansainvälistyä markkinointia ja viestintää tehokkaasti hyödyntäen.

Tapahtuma oli lähtölaukaus Boardman Grown uudelle hankkeelle, jossa tunnistetaan ja ratkotaan 500 kasvuyrityksen pullonkauloja. Kaikkinensa hieno hanke! On tärkeää, että yritykset ja yrittäjät pääsevät sparraamaan rakentavassa hengessä ajatuksiaan eri toimialoilta tulevien päättäjien kanssa.

Mitä päivästä tarttui mukaan?

Meillä on hienoja yrityksiä Suomessa – monilla eri toimialoilla. Luovaa innovaatio-osaamista ja strategista liiketoimintanäkemystä. Uskallankin väittää, että markkinointi on turha pullonkaula yritysten kasvun tiellä. Monet asiat nytkähtävät eteenpäin perustekijöihin palaamalla, omaa näkemystä validoimalla ja toimintaa hienosäätämällä – itse tai yhdessä valitun kumppanin kanssa:

  1. Asiakaskeskeisyys

Tiedätkö kenelle markkinoit, viestit tai myyt vai luuletko tietäväsi? Milloin viimeksi tutkit ja validoit valitsemasi kohderyhmän tarpeita – ajatuksia ja näkemyksiä tuotettasi tai palveluasi koskien? Onko markkinointi ja viestintä enemmän omaa organisaatiohöpinää vai palveletko aidosti vastaanottajaa? Tuotatko lisäarvoa? Mikäli et tuota, tämä on konkreettisilla teoilla muutettavissa.

  1. Arvolupaus

Osaatko herättää kiinnostukseni lauseella? Tiedätkö, miten tuotteesi tai palvelusi eroaa muista kilpailevista tuotteista tai palveluista? Osaatko perustella, mitä arvoa tuotat – mitä lupaat minulle, asiakkaallesi? Jos vastasit kaikkiin kohtiin kyllä, ymmärränkö myös varmasti kertomasi – onko viestintä hallussa? Sijoittajan huomion herättämisessä ja ostopäätöksen vahvistamisessa oman ytimen tunnistaminen, arvolupauksen kiteyttäminen ja sen myyminen ovat tärkeässä roolissa. Kiteytä arvolupauksesi selkeään muotoon ja löydä tehokkain kanava kohderyhmäsi luo sen viestimiseksi. Suosittelemme arvolupauksen testaamista myös ulkopuolisilla, esimerkiksi potentiaalisilla asiakkailla.

  1. Brändin strateginen johtaminen

Brändistrategia on liiketoimintastrategian jatke – liiketoimintajohdon tärkeä kasvun johtamisen työväline. Brändi on kokonaisvaltainen asiakaskokemus. Yrityksestänne välittyvä kokonaismielikuva – tulevaisuuden työntekijöille ja muille arvokkaille sidosryhmille. Onko brändistrategianne ajan tasalla? Tiedätkö, millainen brändimielikuvanne on sisäisesti ja ulkoisesti? Tunteeko koko henkilöstö brändinne tahtotilan? Näkyykö brändistrategia liiketoiminnan arjen valinnoissa, markkinoinnissa ja viestinnässä, myynnin konseptoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä? Johda brändiä, kuten johdat liiketoimintaa – strategisesti, lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita silmällä pitäen. Seuraa kehitystä.

Jos haluat, olemme mielellämme kumppaninne kasvussa. Tutustu palveluihimme tai ota yhteyttä!