31.1.2018

Hyvä tiedote on toimittajan työkalu uutisen kirjoittamiseen

Herätä kiinnostus otsikolla, tiivistä asia ytimekkäästi, huomioi ajoitus ja ymmärrä muuttuvaa mediaympäristöä. Näillä konsteilla tiedote palvelee toimittajia parhaiten.

Viestitulva kasvaa ja uutta tietoa tulee nopeasti, joten ketterä internet on uutiskanavana tärkeä. Lukijat tavoittava verkkouutinen on informatiivinen, joten kattava määrä taustatietoa paketoituna tiiviiseen muotoon auttaa toimittajia kirjoittamaan parhaat uutiset. Toimittaja on uutisesi utelias sanansaattaja.

Yhä useampi uutisaihe on poimittu luotettaviksi koetuista lähteistä sosiaalisesta mediasta. Sosiaalinen media ohittaa usein jopa perinteisen tiedotteen, eikä tämä luotettavaksi koettu lähde välttämättä ole yrityksen oma some-kanava, vaan asiantuntija, influencer, joka kenties täydentää julkaistua uutista omassa kanavassaan.

Kuvien merkitys on kasvanut myös tiedottamisessa. Infograafien avulla tieto saadaan visualisoitua tekstimuotoista tietoa tiiviimpään ja helpommin omaksuttavampaan muotoon. Tiedotteen liitteenä olevan kuvan, videon tai infograafin on sanottu jopa kolminkertaistavan tiedotteen kiinnostavuutta mediassa. Trendi toimii myös toisinpäin, eli media haluaa tarjota lukijoilleen visuaalista sisältöä.

Uutistoimituksessa ei ole kahta samanlaista työpäivää. Tiivistä uutispäivää seuraa usein hiljaisempi hetki, jolloin ajankohtaisille uutisaiheille on kysyntää. Torstaiaamuisin kello 9 on toimitusten sähköpostilaatikko taas perinteisesti eniten pullollaan, joten tiedotteen oikea ajoitus kannattaa miettiä.

Ja kannattaa myös pitää mielessä, että tiedote, joka ei saavuta välittömiä mediaosumia, ei ole epäonnistunut tiedote. Jos uutinen ei sopinut siihen hetkeen, se voi vielä nousta pinnalle myöhemmin.

Saara Lehtonen Communications Manager hasan communications